Nu, nu m-am apucat de învăţaţ japoneza, dar se pare că tot pe tărâmuri nipone mă vor purta de data asta buchiselile...
Şi dacă v-am băgat în ceaţă cu titlul, atunci ar fi cazul să fac puţină lumină: keitai shosetsu este un fenomen literar care face furori printre tinerimea niponă, produs al erei telefoanelor mobile, în cadrul căruia "S(MS)criitorii" butonează cu degetul mare pe tastatura telefonului mobil tot felul de povestiri care ulterior sunt publicate pe un site de media-sharing, Maho i-Land (Magic Island), care are deja o bază de date cu peste un milion de titluri şi care - potrivit datelor declarate de compania deţinătoare - are un număr de 3,5 miliarde de vizite într-o lună...
Din Japonia, cu dragoste
Lucrurile nu se opresc aici, căci editurile japoneze s-au înghesuit să publice pe hârtie creaţiile literare devenite rapid best-seller.
Fiind împărţite în scurte fragmente, aceste creaţii literare se pot foarte lesne citi în aproximativ 3 minute, adică timpul necesar în medie de a ajunge dintr-o staţie de metrou japonez în alta.
Şi dacă vorbeam de best-seller şi autori de succes, am găsit în The New Yorker un reportaj dedicat acestui fenomen literar, mai precis unei tinere scriitoare nipone, Mone şi "romanului" său, Eternal Dream; "roman" terminat după 19 zile, apoi editat şi tipărit pe hârtie în aproximativ 300 de pagini, cotat de editor în Top 10; vânzările unor asemenea creaţii literare tipărite pe hârtie au ajuns şi la cifre de 2,6 milioane exemplare.
Un alt exemplu - potrivit CNN - este cel al tânărului autor ascuns după pseudonimul Yume-Hotaru (Licuriciul visător), care la cei 22 de ani a scris propriul său best-seller (Prima experienţă) de acest gen din librăriile nipone. Alături de alt reprezentant masculin al genului - Yoshi (Deep Love, 2002; aproxiamtiv 3 milioane exemplare vândute)- tinerii "romancieri" vin să întregească şi să ofere o contrapondere necesară în cadrul acestui fenomen literar aproape exclusiv feminin.
Şi cum era de aşteptat, americanii nu s-au putut abţine să nu copieze modelul şi, într-un voios şi juvenil trend, s-au apucat şi ei de scris romane pe telefonul mobil, iar saitul care găzduieşte creaţiile literare americane se numeşte Textnovel.
Gata... ar fi cazul să las mobilul din mână, că am făcut scurtă la degetul mare de atâta butonat la "romanul" acesta :))
Ce să mai zic? Bine că se scrie, bine că se citeşte... Dar gândul nu are cum să nu mă ducă la nişte vorbe den bătrâni...
Şi dacă v-am băgat în ceaţă cu titlul, atunci ar fi cazul să fac puţină lumină: keitai shosetsu este un fenomen literar care face furori printre tinerimea niponă, produs al erei telefoanelor mobile, în cadrul căruia "S(MS)criitorii" butonează cu degetul mare pe tastatura telefonului mobil tot felul de povestiri care ulterior sunt publicate pe un site de media-sharing, Maho i-Land (Magic Island), care are deja o bază de date cu peste un milion de titluri şi care - potrivit datelor declarate de compania deţinătoare - are un număr de 3,5 miliarde de vizite într-o lună...
Din Japonia, cu dragoste
Fiind împărţite în scurte fragmente, aceste creaţii literare se pot foarte lesne citi în aproximativ 3 minute, adică timpul necesar în medie de a ajunge dintr-o staţie de metrou japonez în alta.
Şi dacă vorbeam de best-seller şi autori de succes, am găsit în The New Yorker un reportaj dedicat acestui fenomen literar, mai precis unei tinere scriitoare nipone, Mone şi "romanului" său, Eternal Dream; "roman" terminat după 19 zile, apoi editat şi tipărit pe hârtie în aproximativ 300 de pagini, cotat de editor în Top 10; vânzările unor asemenea creaţii literare tipărite pe hârtie au ajuns şi la cifre de 2,6 milioane exemplare.
Un alt exemplu - potrivit CNN - este cel al tânărului autor ascuns după pseudonimul Yume-Hotaru (Licuriciul visător), care la cei 22 de ani a scris propriul său best-seller (Prima experienţă) de acest gen din librăriile nipone. Alături de alt reprezentant masculin al genului - Yoshi (Deep Love, 2002; aproxiamtiv 3 milioane exemplare vândute)- tinerii "romancieri" vin să întregească şi să ofere o contrapondere necesară în cadrul acestui fenomen literar aproape exclusiv feminin.
Şi cum era de aşteptat, americanii nu s-au putut abţine să nu copieze modelul şi, într-un voios şi juvenil trend, s-au apucat şi ei de scris romane pe telefonul mobil, iar saitul care găzduieşte creaţiile literare americane se numeşte Textnovel.
Gata... ar fi cazul să las mobilul din mână, că am făcut scurtă la degetul mare de atâta butonat la "romanul" acesta :))
Ce să mai zic? Bine că se scrie, bine că se citeşte... Dar gândul nu are cum să nu mă ducă la nişte vorbe den bătrâni...
Scrieţi, băieţi, orice, numai scrieţi! (Ion Heliade Rădulescu)
şi contra-reacţia
Nu scrieţi, băieţi, dacă nu scrieţi bine! (Bogdan-Petriceicu Hasdeu)
şi contra-reacţia
Nu scrieţi, băieţi, dacă nu scrieţi bine! (Bogdan-Petriceicu Hasdeu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu