... aşadar continuu...
Iar pentru început, puţină documentare...
(adică un fel de traducere şi adaptare a unei foarte mici părţi din materialul găsit pe Wikipedia noastră cea de toate zilele; poate că ar exista unii care să-mi reproşeze faptul că m-am complăcut într-o documentare lejeră pe Wki şi nu am mers la surse mai docte şi exhaustiv documentate... dar scopul meu nu e să fac "Johann Pachelbel în teoria şi istoria muzicii baroce germane şi universale"- teză de doctorat - ci doar să mai deschid ochii şi urechile celor care doresc să afle o fărâmă în plus faţă de ceea ce (nu) ştiau până acum despre o melodie hipermediatizată a unui compozitor arhinecunoscut; din păcate, eu, lucrând la o filială a bibliotecii judeţene specializată pe medicină şi ştiinţe exacte, nu am avut răgazul necesar pentru un excurs documentar serios şi ca la carte, la secţia specializată pe muzică a instituţiei al cărei bugetar sunt;
Johann Pachelbel, botezat la 1 septembrie 1653 şi îngropat la 9 martie 1706, a fost un compozitor baroc german, organist şi învăţător care a adus tradiţia organistă sud-germană la cel mai înalt nivel al ei. A compus multe creaţii muzicale religioase sau laice, iar contribuţia sa la dezvoltarea preludiului coral şi a fugii i-a asigurat un loc de frunte între cei mai importanţi compozitori ai perioadei de mijloc a erei Barocului.
Munca şi opera lui Pachelbel s-au bucurat de o enormă popularitate, încă din timpul vieţii acestuia; a avut un număr mare de elevi, iar muzica sa a devenit model pentru compozitorii din sudul şi centrul Germaniei.
Astăzi, Pachelbel este cel mai bine (re)cunoscut datorită Canonului său în Re (ca să fiu mai exact, Canon şi Gigă în Re Major pentru trei viori şi bas continuu), unicul - de altfel - scris; pe lângă acest Canon, el mai este cunoscut şi pentru Ciacona în Fa Minor, Toccata în Mi Minor pentru orgă sau pentru Hexachordum Apollinis, o suită de variaţiuni pentru clape.
Muzica lui Pachelbel a fost influenţată de compozitori sud-germani, precum Johann Jakob Froberger sau Johann Kaspar Kerll, italieni - Girolamo Frescobaldi sau Alessandro Poglietti, francezi sau cei ai tradiţiei şi şcolii de la Nürnberg.
El a preferat un stil contrapunctal lucid şi necomplicat care a accentuat claritatea melodică şi armonică a creaţiilor sale. Muzica sa emană mai puţină virtuozitate şi îndrăzneală armonică decât cea a lui Dieterich Buxtehude, deşi - ca şi acesta - Pachelbel a experimentat cu diferite ansambluri şi combinaţii instrumentale în muzica sa de cameră şi mai ales în cea pentru voce multe din acele elemente de o mare bogăţie instrumentală.
Pachelbel a explorat multe forme ale variaţiunii şi alte tehnici asociate, care s-au concretizat şi manifestat în multe şi variate creaţii, de la concerte sacre până la suite pentru clavecin.
Mă opresc deocamdată aici cu traducerea şi adaptare (din lipsă de timp), dar cei foarte interesaţi au la dispoziţie întreaga pagină de pe Wiki; eu am vrut doar să deschid apetitul pentru documentare.
Ideea de la care am pornit a fost un fel de melo-obsesie de-a mea referitoare la Canonul lui Pachelbel, mai precis la nenumăratele variante pe care le-a luat creaţia aceasta de-a lungul timpului; şi nu vă gândiţi că am pretenţii de exhaustivitate...
Fără doar şi poate, acest Canon, o creaţie de muzică de cameră scrisă pentru trei viori şi un bas continuu, care iniţial a fost alăturată la o Gigă în aceeaşi gamă Re Major, a beneficiat de un val de popularitate începând din anii '70, cu punct de plecare într-o înregistrare a lui Jean-François Paillard din 1970, care a făcut din Canon un simbol cultural şi muzical universal recunoscut.
În cele ce urmează, voi ataşa aici acele (re)interpretări ale Canonului, în variante audio şi video, pe care le-am adunat eu de pe net; cu siguranţă mai sunt şi altele, tocmai de aceea aminteam mai sus de lipsa pretenţiilor de exhaustivitate...
Printre zecile şi zecile de variante, vă las pe voi să descoperiţi... canonul interpretat de orchestră, de cvartete, de instrumente cu coarde, percuţie, trompete, chitară, pian, viori, harpă, xilofon, vocal... până şi recipiente umplute cu apă. Judecând după multitudinea variantelor interpretative, unii ar putea spune că această piesă muzicală a fost folosită pe post de panaceu; cu orice prilej, în orice problemă... hop şi melodia potrivită, leacul numai bun de pus pe suflet...
Nici nu vă puteţi închipui, de exemplu, în ce compilaţii audio e inclus Canonul, la loc de cinste... iată aici câteva titluri reprezentative:
- de la clasicele compilaţii de muzică clasică barocă...
- la Ambiental, Lounge, Jazz, Rock, Disco, Electro... câte stiluri muzicale, atâtea răstălmăciri...
- avem Canon pentru ocazii de nuntă
- Canon Zen sau pentru Pilates
- poţi face chiar exerciţiile cu... Classical Cardio
- Nature's Ocean Sounds...
- Healing Flowers...
- chiar Lose wrinkles... Canonul e bun la toate... staţi să vedeţi ce urmează...
- dacă vreţi să aveţi un Dog Smart... Canon
- Having a Bad Hair Day?... Canon
- Reader's Digest
- Babies go to sleep sau Baby needs Baroque
- închei apoteotic excursul prin tipologia compilaţiilor audio în care se găseşte Canonul cu... Gay Pride Classical - Rainbow Orchestra.... Asta, aşa, să nu se simtă nimeni discriminat... fie plantă, animal, colţ de natură, copil sau adult, oricare i-ar fi orientarea...
Să cânte muzica!
Vă doresc audiţie plăcută şi un început de sfârşit de săptămână aşa cum îl vreţi voi!
(partea a doua - video - ... cum ştim de la Teleenciclopedia cu Cornelia Rădulescu şi Ioan Ionel... va urma... în episodul viitor)
poate că vreţi să citiţi şi asta...
Iar pentru început, puţină documentare...
(adică un fel de traducere şi adaptare a unei foarte mici părţi din materialul găsit pe Wikipedia noastră cea de toate zilele; poate că ar exista unii care să-mi reproşeze faptul că m-am complăcut într-o documentare lejeră pe Wki şi nu am mers la surse mai docte şi exhaustiv documentate... dar scopul meu nu e să fac "Johann Pachelbel în teoria şi istoria muzicii baroce germane şi universale"- teză de doctorat - ci doar să mai deschid ochii şi urechile celor care doresc să afle o fărâmă în plus faţă de ceea ce (nu) ştiau până acum despre o melodie hipermediatizată a unui compozitor arhinecunoscut; din păcate, eu, lucrând la o filială a bibliotecii judeţene specializată pe medicină şi ştiinţe exacte, nu am avut răgazul necesar pentru un excurs documentar serios şi ca la carte, la secţia specializată pe muzică a instituţiei al cărei bugetar sunt;
Johann Pachelbel, botezat la 1 septembrie 1653 şi îngropat la 9 martie 1706, a fost un compozitor baroc german, organist şi învăţător care a adus tradiţia organistă sud-germană la cel mai înalt nivel al ei. A compus multe creaţii muzicale religioase sau laice, iar contribuţia sa la dezvoltarea preludiului coral şi a fugii i-a asigurat un loc de frunte între cei mai importanţi compozitori ai perioadei de mijloc a erei Barocului.
Munca şi opera lui Pachelbel s-au bucurat de o enormă popularitate, încă din timpul vieţii acestuia; a avut un număr mare de elevi, iar muzica sa a devenit model pentru compozitorii din sudul şi centrul Germaniei.
Astăzi, Pachelbel este cel mai bine (re)cunoscut datorită Canonului său în Re (ca să fiu mai exact, Canon şi Gigă în Re Major pentru trei viori şi bas continuu), unicul - de altfel - scris; pe lângă acest Canon, el mai este cunoscut şi pentru Ciacona în Fa Minor, Toccata în Mi Minor pentru orgă sau pentru Hexachordum Apollinis, o suită de variaţiuni pentru clape.
Muzica lui Pachelbel a fost influenţată de compozitori sud-germani, precum Johann Jakob Froberger sau Johann Kaspar Kerll, italieni - Girolamo Frescobaldi sau Alessandro Poglietti, francezi sau cei ai tradiţiei şi şcolii de la Nürnberg.
El a preferat un stil contrapunctal lucid şi necomplicat care a accentuat claritatea melodică şi armonică a creaţiilor sale. Muzica sa emană mai puţină virtuozitate şi îndrăzneală armonică decât cea a lui Dieterich Buxtehude, deşi - ca şi acesta - Pachelbel a experimentat cu diferite ansambluri şi combinaţii instrumentale în muzica sa de cameră şi mai ales în cea pentru voce multe din acele elemente de o mare bogăţie instrumentală.
Pachelbel a explorat multe forme ale variaţiunii şi alte tehnici asociate, care s-au concretizat şi manifestat în multe şi variate creaţii, de la concerte sacre până la suite pentru clavecin.
Mă opresc deocamdată aici cu traducerea şi adaptare (din lipsă de timp), dar cei foarte interesaţi au la dispoziţie întreaga pagină de pe Wiki; eu am vrut doar să deschid apetitul pentru documentare.
Ideea de la care am pornit a fost un fel de melo-obsesie de-a mea referitoare la Canonul lui Pachelbel, mai precis la nenumăratele variante pe care le-a luat creaţia aceasta de-a lungul timpului; şi nu vă gândiţi că am pretenţii de exhaustivitate...
Fără doar şi poate, acest Canon, o creaţie de muzică de cameră scrisă pentru trei viori şi un bas continuu, care iniţial a fost alăturată la o Gigă în aceeaşi gamă Re Major, a beneficiat de un val de popularitate începând din anii '70, cu punct de plecare într-o înregistrare a lui Jean-François Paillard din 1970, care a făcut din Canon un simbol cultural şi muzical universal recunoscut.
În cele ce urmează, voi ataşa aici acele (re)interpretări ale Canonului, în variante audio şi video, pe care le-am adunat eu de pe net; cu siguranţă mai sunt şi altele, tocmai de aceea aminteam mai sus de lipsa pretenţiilor de exhaustivitate...
Printre zecile şi zecile de variante, vă las pe voi să descoperiţi... canonul interpretat de orchestră, de cvartete, de instrumente cu coarde, percuţie, trompete, chitară, pian, viori, harpă, xilofon, vocal... până şi recipiente umplute cu apă. Judecând după multitudinea variantelor interpretative, unii ar putea spune că această piesă muzicală a fost folosită pe post de panaceu; cu orice prilej, în orice problemă... hop şi melodia potrivită, leacul numai bun de pus pe suflet...
Nici nu vă puteţi închipui, de exemplu, în ce compilaţii audio e inclus Canonul, la loc de cinste... iată aici câteva titluri reprezentative:
- de la clasicele compilaţii de muzică clasică barocă...
- la Ambiental, Lounge, Jazz, Rock, Disco, Electro... câte stiluri muzicale, atâtea răstălmăciri...
- avem Canon pentru ocazii de nuntă
- Canon Zen sau pentru Pilates
- poţi face chiar exerciţiile cu... Classical Cardio
- Nature's Ocean Sounds...
- Healing Flowers...
- chiar Lose wrinkles... Canonul e bun la toate... staţi să vedeţi ce urmează...
- dacă vreţi să aveţi un Dog Smart... Canon
- Having a Bad Hair Day?... Canon
- Reader's Digest
- Babies go to sleep sau Baby needs Baroque
- închei apoteotic excursul prin tipologia compilaţiilor audio în care se găseşte Canonul cu... Gay Pride Classical - Rainbow Orchestra.... Asta, aşa, să nu se simtă nimeni discriminat... fie plantă, animal, colţ de natură, copil sau adult, oricare i-ar fi orientarea...
Să cânte muzica!
Vă doresc audiţie plăcută şi un început de sfârşit de săptămână aşa cum îl vreţi voi!
(partea a doua - video - ... cum ştim de la Teleenciclopedia cu Cornelia Rădulescu şi Ioan Ionel... va urma... în episodul viitor)
poate că vreţi să citiţi şi asta...
Mh! Daca ai aşa o comoară de binedispus lumea, vin mai des :)...
RăspundețiȘtergereSublim!
poarta rămâne deschisă:) te mai aştept,cu cea mai mare plăcere!
RăspundețiȘtergereDe salutat initiativa ta de a cultiva masele cu muzica buna. Temerara, de asemenea, realizezi ca esti la stransa concurenta cu pustanii de liceu care asculta manele la celular...Doamne, la varsta lor ascultam rock, de la The Beatles la Queen si Metallica...pe Pachelbel l-am descoperit la 19 ani si tin minte ca am ascultat Canonul nopti intregi, in ore intregi de reverie...
RăspundețiȘtergereCe parere ai de Concertul in La minor pentri pian si orchestra al lui Grieg?
frumos, Dane! felicitari!
RăspundețiȘtergereacum ce sa mai spun... canon, canon, canon in diverse variante si toate faine... noi astia cu nikon suntem pusi pe tusa :) - sau ni se pregateste o opera rock? un jesus christ superstar, ceva? :D
dincolo de gluma, faina treaba!
@ Simona: scopul, dar mai ales plăcerea mea cea mai mare e nu neapărat să cultiv muzical masele... nu sunt eu un exeget muzical sau lider de opinie în acest sens; ideea era să împărtăşesc celor apropiaţi (chiar şi virtual) şi care sunt pe aceeaşi lungime de undă cu mine micile bucurii ale vieţii... o muzică bună, o imagine, un gând care să ne facă să trecem mai lejer prin sau peste cotidianul ăsta gri şi rutinant; am întâlnit pe net oameni care într-adevăr fac culturalizare muzicală; bine.. dar ei au în spate o cultură şi o şcoală muzicală muuult mai bine pusă la punct decât am eu... eu vin doar cu un mic băgăjel de cunoştinţe muzicale cultivate din familie, din şcoala de muzică pe care am început-o cândva şi pe care (îmi cam pare rău că) nu am mai continuat-o şi din plăcerea de a avea mereu muzica alături de mine, în orice fac. Cânt la duş, prin casă, pe oriunde... am cochetat cu vioara, pianul şi cu orice alt instrument muzical care mi-a căzut în mâini; îmi educ şi eu urechea muzicală aşa cum cred eu mai bine şi cu ceea ce îmi place... de aceea am preferat aici pe blog să mă desfăşor aşa cum îmi place, să descopăr şi să împărtăşesc altora o muzică ce nu se întâlneşte neapărat în fiecare zi... m-am săturat şi eu de zgomotul (ca să nu zic infecţiile auditive pe care unii le numesc muzică) pe care îl absoarbem chiar şi inconştient uneori şi am zis să fac aici pe blog puţin apologia unui tip de muzică puţin mai... altcumva.
RăspundețiȘtergereCât despre concertul pentru pian şi orchestră în La minor al lui Grieg... chiar acum îl am ca fond muzical pentru cuvintele scrise acum... foarte plăcută reîntâlnire auditivă cu o bucată muzicală clasică pe care dacă o dată ai ascultat-o, imposibil să o uiţi, încă de la primele măsuri, cele care îi conferă concertului identitatea printre ascultători (cei mai puţin avizaţi... că profesioniştii recunosc orice piesă, din câteva acorduri sau măsuri ascultate, indiferent că sunt de la început, mijloc sau sfârşit). Liniştitor şi în acelaşi timp vivace acest concert... numai bun auzului :)
@ Leo: ce era să fac? şi eu la fel de Nikon-ist, dar m-au sunat cei de la Canon şi m-au plătit bine să fac reconcilierea, ecumenismul ăsta muzical între rivalii Canon şi Nikon... trebuia să le fac "catârul" ăsta... vorba cuiva :D
RăspundețiȘtergereDraga Dan, nu voi scrie epitete pentru muzica, sunt prea necultivata, muzical vorbind, ca sa imi dau cu parerea asupra barocului in muzica si asupra lui Pachelbel.
RăspundețiȘtergereVreau sa-ti spun doar atat: dupa 4 ore de muzica, de monotonie sublima in infinite nuante si variante ma simt extraordinar. Am facut multe si marunte activitati gospodaresti, de fapt mi-am aranjat partial imensa dezordine din revistele imprastiate pe jos si rafturile pline de carti amestecate in vederea aranjarii lor astfel incat sa incapa... Nu pot sa-ti spun cat de linistitor si in acelasi timp cata energie pozitiva mi-a transmis muzica lui Pachelbel... Acum stiu ce am de facut atunci cand ma coplesesc treburile lasate in urma, vin la tine, dau click si pot lucra in liniste muzicala si pace sufleteasca, da liniste muzicala in sensul de serenitate...
MULTUMESC !!!
cu cea mai mare plăcere :) şi data viitoare :)
RăspundețiȘtergereAcum e a nu stiu cata "data viitoare" dar m-am gandit acum sa mai las si cate o urma scrisa a trecrii mele pe aici, ca incognito vin zilnic! :) Cu urarea de seara frumoasa pentru tine si cei dragi tie !
RăspundețiȘtergereincognito ne vizităm toată ziua... toate cele bune şi ţie!
RăspundețiȘtergereBuna seara, Dan ! Te salut cu drag pe acordurile tale baroce...:)
RăspundețiȘtergeremai las barocul sau să trecem si la alte pagini muzicale? când vă plictisiţi de Pachelbel, să îmi spuneţi şi chem alţi muzicieni...
RăspundețiȘtergereil ador pe Pachelbel, genial. Inceputul de sfarsit de saptamana a inceput perfect:)
RăspundețiȘtergereErmina... hehe, long time no see :D
RăspundețiȘtergerebine ai revenit! (nu ai mai dat semne de viaţă de când cu fotografia mea cu magnolii)
Mă bucur că îţi place Pachelbel şi că buchiseala mea a contribuit cu folos la al tău început de sfârşit de săptămână. Te mai aştept :)
Multumesc mult pentru cuvintele calde Dan. Fii sigur ca voi mai reveni.
RăspundețiȘtergereDeci, superb! Esti unul dintre putinii care ofera informatii despre Pachelbel, al carui celebru (si nicidecum unicul, cum scriu unii) Canon in Re l-am ascultat intai la un concert de camera, de Craciun, la Praga. De atunci il reascult intruna si nu ma plictisesc. Muzica clasica nu mi-e straina, dar nici nu am pretentii de cunoscatoare rafinata. Si, asa cum vrei sa afli si sa asculti cat mai multe despre un compozitor indragit, mi-ar placea sa ascult si altceva, cum ar fi operele mentionate de tine: Ciacona în Fa Minor, Toccata în Mi Minor pentru orga sau pentru Hexachordum Apollinis, o suita de variatiuni pentru clape. Le poti oferi in vreun mod? P.S. Ai un blog frumos, cu miez.
RăspundețiȘtergereDannot
Cred ca am reusit sa imi introduc si identitatea.:) tot Dannot
RăspundețiȘtergereDaniela, mă bucur că îţi place ce ai găsit pe aici (aceste articole dedicate lui Pachelbel au rămas aici pe blogul de fotografii, restul muzicii mutându-se pe blogul de sunete).
RăspundețiȘtergereCât despre restul pieselor amintite de tine, voi căuta prin arhiva muzicală din dotare şi dacă le voi găsi, vi le voi împărtăşi cu cea mai mare plăcere.
P.S. dacă ţi-ai creat un blog, modifică din setări posibilitatea ca cei care dau click pe numele tău să poată vizualiza profilul sau blogul.