luni, 15 iunie 2009

Pe cărări de munte - Groapa Ruginoasă


Groapa Ruginoasă



Groapa Ruginoasă
În: Bleahu, Marcian. Dincolo de peisaj. Bucureşti: Paideia, 2007

... în Munţii Bihor, străbatem şoseaua ce leagă îmbietoarea şi poetica vale a Arieşului de mănoasa depresiune a Beiuşului. Aceste două lumi atât de diferite peisagistic, economic şi uman, se separă pe creasta munţilor în pasul Vârtop (1160 m). Dacă îl depăşim venind pe Valea Arieşului şi începem să coborâm, şoseaua face o curbă când întretaie o primă vale, cu apă prizărită, săltând printre pietre. Aici începe traseul pe care-l vom urma pe această vale, în sus, ghidaţi de un marcaj turistic [bandă galbenă]. Există şi un fel de potecă în versantul stâng, cum urcăm, şerpuită prin tufărişuri, dar chiar şi fără ea a urma o văiugă nu este o problemă pentru cel dornic de a afla noutăţi peisagistice. Suişul din bolovan în bolovan pe firul văii este chiar mai instructiv, căci ne împrieteneşte cu rocile care stau la baza uluitoarei aventuri spre care ne îndreptăm. Culoarea este cea care ne atrage atenţia, căci majoritatea bolovanilor sunt roşii sau violeţi. Nu lipsesc nici cei albicioşi sau verzui, dar cei roşii sunt covârşitori şi se prezintă variaţi, sub forma unor conglomerate, gresii dure, colţoase sau şisturi moi. Tot urcând, apa scade, valea este tot mai puţin adâncă, până se evazează şi firele de început se destramă într-o păşune verde, liniştită, ce ne duce cu gândul la tihnă, odihnă binemeritată şi liniştitoare a privirii peste plaiuri domoale. Dar, câţiva paşi doar şi speranţa aceasta se destramă brusc în faţa unei privelişti ce deşteaptă groaza în noi. Păşunea, solul, iarba din jur au dispărut brusc într-un abis ce se cască vertiginos la picioarele noastre. Suntem pe marginea unei gigantice pâlnii, dezgolită de orice vegetaţie şi din care rânjeşte roşu roca de bază, ceea ce justifică numele de Groapa Ruginoasă. Versanţii nu sunt verticali, dar sunt atât de înclinaţi şi fără sprijin, încât cu spaimă te gândeşti ce ar însemna alunecarea pe acest tobogan mortal până jos, în fund, la peste 100 m diferenţă de nivel, unde pâlnia se adună pentru a se transforma într-o incizie adâncă de vale. Pâlnia, care are aproape 1 km în lăţime, nu este omogenă şi are scobituri şi culise. Cea mai impresionantă este cea din dreapta, căci prezintă o muchie ce urcă vertiginos din adânc pentru a se termina cu un fel de tăiş de cuţit care se leagă de marginea pâlniei. În partea cealaltă a depresiunii, spre stânga, un tăpşan ceva mai domol şi cu puţină vegetaţie, parcă ţi-ar da o posibilitate de coborâre în prăpastie. În definitiv, alpiniştii se joacă pe versanţi mult mai abrupţi sau chiar verticali. Dar diferenţa este enormă. Când stai pe marginea unei prăpăstii cuun perete de calcar, ca de exemplu la Cetăţile Ponorului, simţi terenul dur sub picioare, vezi stânca tare în care găseşti fisuri de introdus degetele şi vârful espadrilei pentru a te sălta în sus sau a bate la nevoie pitoane. Aici, însă, totul este fragil, otova, un înveliş precar de pietriş şi nisip al unui substrat invizibil, o pojghiţă destrămată gata să se surpe şi să curgă la vale.
Monstruoasa pâlnie, gigantică şi ameninţătoare este ca o rană deschisă în munte, o laparatomie geologică ce-ţi dezvăluie măruntaiele nicând vizibile la această scară. Lucrul se observă mai ales în colţul din stânga al versantului, unde peretele este aproape vertical şi măcinişul s-a dus, dezvelind structura intimă: o alternanţă de straturi, când roşii, când mai gălbui, roz sau violete, depuse uneori cuminţi, unele peste altele, alteori întretăindu-se în unghi, cele mai de sus retezându-le pe cele de dedesubt. O astfel de dispoziţie trădează locul de formare al straturilor respective, acum peste 200 milioane ani: un mediu continental, un uscat, deci nu pe fundul unei mări, unde sunt formate majoritatea rocilor ce constituie munţii; mai mult chiar, dispunerea aceasta pieziş parcă ar indica un deşert, un imens deşert, unde ape firave, dar mai ales uraganele vânturau nisipul în dune şi diguri. Iar culoarea, de fapt nuanţe de culori de pictură impresionistă, trădează un alt parametru, clima, probabil caldă, deşertică. Avem, astfel, în faţă un fragment al acelui imens deşert roşu ce acoperea uscatul de atunci, din Europa până departe în Himalaya, un brâu de foc tropical ce pârjolea zarea şi aducea la viaţă secreţii de oxizi de fier învestiţi cu splendorile policrome ce au conferit, de altfel, locului numele de Groapa Ruginoasă. Pe aceste întnderi sterpe ale sfârşitului de Eră primară s-au târât probabil şi primele reptile ce aveau apoi, mai încolo, în următoarea eră, să cucerească lumea şi ale căror resturi au rămas împrăştiate şi pe pământurile noastre. [...]
Dar ce se aude? Liniştea profundă, absolută, milenară ca şi peisajul s-a destrămat, lăsând loc unui susur uşor, ce devine treptat un fel de vuiet. A început să plouă mărunt: picături infime, aproape invizibile, dar care învăluie totul, descind pe pantele marii râpe. Căzând pe un înveliş şubred, instabil, îl dislocă şi-l antrenează în adânc. pantele s-au pus în mişcare, pietricelele se rostogolesc însufleţite de o subită ardoare gravitaţională, se iau la întrecere, sar unele peste celelalte, animate de o dorinţă pătimaşă de a ajunge cât mai repede, cât mai jos. În precipitarea lor, ele deşteaptă sonorităţi de alunecare, hârşâială, susur, murmur, niciunde auzit în laboratoarele naturii unde, de obicei, se plămădesc alte sunete: şuier de vânt, fâşâit de valuri, urlete de cascade, clipocit de ape molcome.
La cea mai mică ploaie, marea pâlnie se pune în mişcare. Şi ca o adevărată pâlnie, adună cu sârg toate pietricelele dislocate şi toate picăturile de apă, purtându-le în locul geometric al oricărei astfel de forme, scurgerea centrală. Acolo evenimentele devin dramatice, căci totul se învolbură, se vânzoleşte, susurul se transformă în vâjâială, în urlet şi forţa nestăvilită a apei o ia razna pe vale în jos, târând cu ea tot măcinişul. Aşa sunt dezlănţuite uriaşele energii zăgăzuite în apă şi gravitaţie, care duc la modelarea suprafeţei terestre prin eroziune. Dar aceasta se întâmplă acolo jos, unde apa este deja prinsă în chingile unei albii calcaroase, din care nu mai poate evada şi-i rămâne doar o singură cale, de a se adânci şi a ferăstrui adânc în jos. Aici, însă, sus, în marea pâlnie a Gropii Ruginoase, asistăm de fapt la procesele primare, unde apa neadunată şiroieşte liberă şi atacă versantul pe toată întinderea sa, diminuându-i panta. este o lucrare neînsemnată la scara detaliului, dar grandioasă prin spectacolul pe care-l creează şi mai ales prin consecinţele-i covârşitoare. Şi, deşi suntem obişnuiţi să nu judecăm devenirea geologică la scara timpului uman, ci al anilor cu cel puţin şase cifre, de data aceasta avem un fel de control riguros. Hărţile topografice de la sfârşitul sec. al XIX-lea marcau o mică depresiune de mai puţin de 200 m diametru. Apoi cele din anii '30 ai secolului al XX-lea o excavaţie ceva mai mare, pentru a avea acum în faţa ochilor imensa ravinare de aproape un kilometru. Ceasornicul cu care se măsoară destrămarea feţei pământului are aici un mers accelerat. De altfel, falnicii molizi prăvăliţi pe buza prăpastiei, tot mereu alţii, arată cât de repede se scurge aici timpul geologic. Şi însuşi mecanismul este vizibil chiar sub picioarele noastre, căci observăm crăpături adânci, în lungul cărora se vor despica felii de mal pentr a se prăvăli. Şi astfel, groapa tot "avansează" înapoi, regresiv, mâncând din terenul ferm şi cuminte pentru a-l târî în adânc şi a-l transforma în moloz. Putem chiar întrezări faptul că odată, de data aceasta poate totuşi la scara geologică, marginea pâlniei va ajunge până la nivelul şoselei din care a pornit şi vom privi direct din automobil în adânc.
Dar poate atunci nu va mai fi nici şosea, nici automobil!
Înainte de a părăsi acest instructiv, dar grandios atelier al naturii, să mai urmărim o clipă destinul a ceea ce a fost cândva tărie. Roca dură, preparată încă pe panta Gropii în pietricele, este măcinată mai departe de marea moară care este eroziunea. Ajunge nisip, apoi mâl, de nu mai are în substanţa sa pulverizată decât un singur raport cu esenţa primară, culoarea. Aşa se face ca pe făgaşul Văii Seci, cu care se continuă în jos Groapa Ruginoasă, să fie pături groase de măciniş roşu-galben, fin, ce călătoreşte mai departe, în următoarea matcă captatoare, Valea Galbena, cu nume venind tocmai din îndepărtata sursă. Dar şi mai încolo, în Crişul Pietros, în care ajunge Galbena, patul văii este tot galben. Chiar dacă apa se limpezeşte, ajunge o ploaie mai puternică şi întregul mecanism se pune în mişcare. Apa de şiroire macină rocile, iar substanţa pulverizată este târâtă, ducând până departe în câmpie mesajul pateticei lupte dintre piatra tare şi plăpânda picătură de apă.
























vineri, 12 iunie 2009

Sediul AAFR inaugurat la Oradea

Asociaţia Artiştilor Fotografi din România are de ieri un nou sediu, la Oradea, în cadrul Palatului Vulturul Negru.

Noul sediu administrativ al Asociaţiei Artiştilor Fotografi din România (AAFR), din cadrul Palatului "Vulturul Negru" din Oradea, a fost inaugurat ieri, 11 iunie. La înfiinţarea Asociaţiei naţionale, în anul 1956, primul sediu a fost în Casa Presei Libere din Bucureşti, după care, în anul 1960, aceasta s-a mutat într-o clădire de patrimoniu, din centrul Capitalei, la parterul Palatului "Universul".

Aici a fost amenajată o Bibliotecă şi o Galerie permanentă de artă fotografică (singura de acest fel din România), în care lunar au fost organizate diferite expoziţii cu lucrări ale unor artişti fotografi din ţară şi din străinătate. După evenimentele din anul 1989, Palatul "Universul" a fost retrocedat proprietarilor, astfel, în scurt timp, sediul AAFR a fost evacuat şi mutat la Muzeul Sticlelor, din Calea Victoriei. Întrucât această clădire a intrat în reparaţie capitală, în lipsa unei alternative, sediul AAFR a fost desfiinţat, bunurile Asociaţiei fiind mutate la sediul Facultăţii Naţionale de Arte din Capitală. După reorganizarea AAFR (vara anului 2007), prin bunăvoinţa Clubului Fotografic "Nufărul" din Oradea, care a fost de acord să renunţe la unul dintre spaţiile închiriate în favoarea Asociaţiei naţionale, sediul administrativ a fost mutat în Palatul "Vulturul Negru" din Oradea. În acest context, pentru prima dată în istoria Asociaţiei naţionale, a fost încheiat un Contract legal de închiriere a unui spaţiu de 12,40 mp, cu sprijinul Primăriei Oradea, în care a fost amenajat un birou multifuncţional. Noul spaţiu, amenajat cu forţe financiare proprii, cu sprijinul preşedintelui AAFR şi al unor membri creatori din Oradea, dispune de 47 de rafturi speciale de mobilier, care va permite depozitarea bibliotecii, portofoliilor şi arhivei, pe o suprafaţă verticală de 18 mp.

Asociaţia Artiştilor Fotografi din România se poate mândri aşadar că, după 52 de ani de existenţă, dispune de un sediu administrativ ultracentral, pentru care există un contract de închiriere legal cu Administraţia Imobiliară Oradea, unde fiecare membru creator, viitor membru AAFR şi nu numai, este oricând binevenit. (sursa: Crişana)

Nu bine se făcu mutarea şi inaugurarea, că şi apăru scandalul... se simte în aer miros de obiective şi body-uri aruncate şi sfărâmate în capetele combatanţilor în numele artei fotografice...

joi, 11 iunie 2009

Sunetul muzicii, sunetul naturii


Faţa 2:
-La cireşul retezat
-Asta e poteca mea
-Omul cât trăieşte-n lume
-De-ar fi şi neica pe-aici
-Cine trece pe islaz
-Fă-mi, măicuţa mea, o salbă

Orchestra George Vancu
Voce: Irina Loghin












-Colo-n vale la pârâu
-Mândra care-mi place

Orchestra de muzică populară a Radioteleviziunii
Dirijor George Vancu
Voce: Dumitru Sopon



Nu mă-ntrebaţi cum au ajuns discurile alea de vinil prin copaci sau aruncate prin desişuri... or fi fost nişte lucrători forestieri mai melomani la lucru în parchetul respectiv :)) şi ce... nu aţi mai auzit de TAF full-option cu picap? (să fi fost unu Tesla sau Technics? :)) ) Ce fain merge Irina Loghin sau Dumitru Sopon pe fundalul relaxant cu zumzet de drujbă şi şoapte masculin gângurite... Caaaadeeeeeeeee! Dă-te, bă, că cade!
... că tot vorbeam mai demult de pădure şi de tehnologiile altora în comparaţie cu a noastră... degeaba, dom'le, nu ştiu străinii să lucreze cu plăcere la pădure...
Oricum, eu m-am bucurat foarte mult după ce am reuşit cu ajutorul tele-ului din dotare să descifrez playlist-ul de pe faţa 2 a discului... chiar mi-am zis... uite, frate, folclorul tradiţional nu a murit încă... e doar... în copac... şi copacul...
Probabil că după piese ca La cireşul retezat sau Asta e poteca mea, ascuţitul lanţului drujbei sau manevratul troliului de la TAF se face muult mai uşor...





Pe cărări de munte (III) - în sfârşit, la Cascada Vârciorog



















Pe cărări de munte (II) - Valea Vârciorog






În drum spre cascadă, nu se putea să nu zăboveşti puţin, din loc în loc...
Şi cum se întâmplă adeseori, călătoria în sine se dovedeşte a fi cel puţin la fel de interesantă şi captivantă ca şi destinaţia finală...



















mai este puţin şi ajungem la cascadă...





Pe cărări de munte (I) - spre cascada Vârciorog





Profitând de sfârşitul de săptămână prelungit, am luat la picior două trasee din zona Arieşeni-Vârtop; este vorba de Cascada Vârciorog şi Groapa Ruginoasă.

Cascada Varciorog este situata in perimetrul comunei Arieseni in apropiere de localitatea Vanvucesti la o altitudine de 1090 m. Accesul la cascada se face pe un drum forestier aprox. 4 km, direct din DN 75, unde exista si un indicator. Acest drum forestier parcurge mijlocul unui deal dupa care coboara pe valea Varciorogului, urmand aceasta vale cand pe partea dreapta cand pe partea stanga. Dupa aproximativ 200m din soseaua nationala intalnim o bifurcatie noi urmand sa alegem varianta din stanga. Pe tot drumul de-a lungul vaii Varciorog suntem insotiti de marcajul punct galben care duce la cascada. De-a lungul vaii, in primul kilometru, pana la primul podet de lemn (de unde drumul nu mai este accesibil decat cu masini de teren sau vehicule forestiere) sunt construite o sumedenie de case de vacanta si cabane In apropierea cascadei exista si o veche galerie de mina parasita. Pentru frumuseţea ei, zona cascadei, a fost declarată rezervaţie peisagistică. Căderea de apă de la cca.15 m are o singură săritură, săpând la bază o mare scobitură. Valea Vârciorog îşi are originea de sub Piatra Grăitoare (1658m), este o vale tânără cu numeroase rupturi de pantă. Zona protejată are o suprafaţă de cca. 0.3 ha. De remarcat pe acest traseu sunt vechile podete din lemn care traverseaza valea Varciorogului, distanta de la sosea pana la primul podet de lemn este de 800m-1km. Nu exista nici un risc pentru a ne rataci daca urmam apa care ne va duce direct la cascada.


miercuri, 10 iunie 2009

sâmbătă, 6 iunie 2009

Me & my Nikon...



Cu ocazia prilejului... :))
După cum se poate observa din figura alăturată, mi-am găsit motiv de sărbătorit...
La ultimul transfer de fotografii, văd că Naikon-ul meu îmi afişează fişierul cu numărul 0001... în acelaşi folder în care stă în coada plutonului şi 9999...
Ce să mai înţeleg eu de aici? Dau repede o fugă până-n vecini, la EXIF şi ce găsesc eu scris colo şa...? un total de 10 174 declanşări :) păi aşa ceva nu poate scăpa nesărbătorit, nu? şi cum dau să pun şi eu gura pe ceva rece şi lichid de prin frigider, văz că mi s-a gătat apa minerală :D (alte alcooale festive nu erau prezente la apel în acel moment...) şi ce să mai poci bea eu în aceste condiţiuni de sete festivistă indusă? o cană bună de apă de la robinet (iaaaaksss) îndoită cu o... pastilă de ceva efervescent, cât să-i schimbe gustul clorului :))
Ştiu, sunt jalnic, dar lucrurile se vor îndrepta mâine, când promit să mă îmbăt zdravăn cu... aerul tare de munte şi cu apa rece de prin izvoarele întâlnite pe traseele planificate în zona Arieşeniului...
Peste 10 000 declanşări... mai inspirate sau mai puţin inspirate, mişcate de nebunaticele sistole şi diastole sau perfect lucrate tehnic, dar cu absenţa muzei... clipe îngheţate şi suflete furate şi închise paşnic în temniţa megapixelilor... momente unice trăite şi o lume cu totul şi cu totul alta, văzută prin vizorul aparatului foto, din spatele obiectivului... oameni şi prieteni infectaţi la fel de irecuperabil cu acest morb... buchisind scrisul cu lumină... bucurii mărunte ale vieţii care fac ca ziua de azi să nu fi trecut chiar în zadar, iar cea de mâine să fie o anticipare a lucrurilor bune şi a soarelui ce va să vie...
Lumină bună vă doresc tuturor!

vineri, 5 iunie 2009

Se anunţă un sfârşit de week-end luung :D


Şi dacă tot e vineri şi ne stă gândul la cum să spargem uşa de la serviciu mai repede şi să evadăm fiecare de pe plantaţiile bugetare, private sau corporatiste, vă propun spre vizionare galeria cu fotografiile câştigătoare la concursul M.I.L.K., o încercare globală de a găsi imagini unice şi diverse din punct de vedere geografic şi cultural, pe tema prieteniei, familiei şi dragostei. Aici găsiţi informaţii despre ce este acest concurs şi cine îl jurizează.
Este editată chiar şi o carte cu cele 150 fotografii câştigătoare, carte ce va apărea în noiembrie 2009.
Aici puteţi vedea fotografia care a luat marele premiu, iar aici galeria celorlalte fotografii câştigătoare.
Eu zic că nu este deloc o pierdere de vreme vizitarea acestei galerii fotografice... sunt convins că o să găsiţi acolo fotografii care să vă placă...
Asadar, mai trageţi puţin de voi, mintenaş se gată şi ziua asta de lucru...
Toate cele bune! Eu fug zilele următoare din faţa civilizaţiei, în munţi... Apuseni, mai precis... prin zona Arieşeni, iar apoi prin Padiş...

joi, 4 iunie 2009

Nici cafeaua nu s-a trezit...



... doar aerul tare al dimineţii a mai putut suplini carenţele cofeinice...



Ghinion... e închis



Little city woman

e zárva (mare)
... am ajuns prea devreme...





... după ce ne-am mai dezmorţit falangele arătătorului cu câteva declanşări, am trecut de Bastionul pescarilor şi am ajuns lângă Hilton (nu, nu ne-am cazat, deoarece portarul moţăia atât de fain şi nu am vrut să-l trezim...), iar bijuteriile din vitrina magazinului dormeau şi ele, sub spoturile de lumină... un şopping ratat (ar spune unii), o dimineaţă de milioane (fie ele şi de forinţi) pentru noi, cei care am dat trezirea Budapestei...

miercuri, 3 iunie 2009

Cu apusul în spate...





... lăsăm în urmă câmpia panonică şi ne îndreptăm către casă, după o zi plină...


marți, 2 iunie 2009

Prin Budapesta... panoramice (IV)










Prin Budapesta... (III)








... la primele ore ale dimineţii, sub zidurile încă adormite ale cetăţii... gata să o cucerim...
(pe mine m-a cucerit, însă, cerul...)



... de la înălţimile proaspăt cucerite, o fugară privire spre depărtări...
Dunărea abia acum se trezeşte...


dinspre Buda spre Pesta...



un scurt răgaz, pe o bancă...



Şi cum nu se putea să întreprind această cotropire (fotografică) de unu singur, l-am convocat şi pe Papuashu în corpul 1 al Armadei Fotografice... Şi ce făcea el când rupea rândurile? Iaca... aici şi aici... :)

luni, 1 iunie 2009

Prin Budapesta... (II)



Prin Budapesta... (I)


Piaţa Eroilor, la primele ore ale dimineţii...